Architectuur rendering met 3ds Max

Voor een negental starterswoningen in Valkenswaard heb ik met 3ds Max een rendering voor op het bouwbord gemaakt.

De uiteindelijke render (klik om te vergroten)

Omdat dit de eerste keer was dat ik een project met Max uittekende, duurde het behoorlijk lang: 4 dagen. Als Max eenmaal eigen gemaakt is en je weet wat wel en niet getekend hoeft te worden kan deze tekening gemakkelijk in 2 dagen gemaakt worden.

Ik maak gebruik van termen die alleen in Max voorkomen, als je het niet snapt raad ik je aan om eerst Max te leren. Bijvoorbeeld door een video training op Lynda.com te kopen.
De tekening is gemaakt met 3ds Max 5, als je een nieuwere versie gebruikt zijn er snellere methoden om ramen en muren te kenen.


Importeer de tekeningen van het gebouw in 3ds Max. Gebruik bij voorkeur dwg tekeningen. Controleer of de schaal van de tekeningen nog klopt, dit kan bijvoorbeeld door een element op te meten met een Taper.

De tekeningen in drie dimensies plaatsen (klik om te vergroten)

De 2d tekeningen opstellen

Met de rotate tool (sneltoets E) en de hoeksnap aan draai je de tekeningen in de gewenste positie. Vervolgens verplaats je ze met de move tool (Sneltoets W).

Eén woning maken in 3d

Bouw de wanden op met behulp van Box elementen. Trek deze over de 2d tekeningen heen in de verschillende aanzichten en voer de juiste dikte in in het Command Panel.
De schuine wanden onder het dak maak je door een edit mesh modifier toe te voegen aan de twee wanden. Vervolgens kun je op vertex niveau de top punten verplaatsen of schalen naar de juiste positie.
Het dak is een box die gedraaid is.

De ruwe constructie van de woning (klik om te vergroten)

De voorgevel heb ik met een lijn overgetekend uit het 2d aanzicht. De raamopeningen heb ik aangegeven door Start new shape uit te vinken en deze ook over te tekenen. Deze lijn heb ik met een extrude modifier 340 mm uitgerekt.

De ramen maak je door een plane in de raamopening te tekenen. Dan kies je met de rechtermuisknop convert -> editable poly. Maak met het Command Panel een inset van 50 (op polygon niveau) en extrude het binnenvlak -50. Je hebt nu een raam met een kozijn wat er vanaf de buitenkant realistisch uitziet. Bovendien is dit zeer snel te maken en te wijzigen.
Heb je meerdere kozijnstijlen, dan moet je de plane eerst in meerdere segmenten opdelen en verplaatsen zodat je daarna met inset de meerdere kozijnstijlen kunt aangeven.
De vensterbanken en dakgoot heb ik met een extrude modifier gemaakt. Teken met een lijn de vorm over uit de doorsnede. Zorg dat de lijn gesloten is. Kies uit de modifier lijst in het Command Panel de extrude modifier en rek het element naar de gewenste grootte.

Het gebouw model zonder textures (klik om te vergroten)

Materialen aan het woningmodel koppelen

De baksteen texture werd standaard meegeleverd met 3ds Max. Pas een UVW map modifier toe en pas de instellingen daarvan aan om de bakstenen goed te schalen en positioneren.
De dakpannen zijn een 3d model, voorzien van een antraciet kleur.
Voor de ramen heb ik een foto van de omgeving als reflectie map gebruikt. Op internet staan diverse goede tutorials over realistisch glas maken met Max.

De textures op de hoekwoning geplaatst (klik om te vergroten)

Kopiëren van de woning en omgeving

Gebruik de move tool en houdt shift ingedrukt om te kopiëren.
De omgeving bestaat uit een aantal planes waar een texture aan toe is gekend. Eventueel kunnen hier 3d modellen van bomen en planten aan worden toegevoegd. Ik raad je aan om dit later met Photoshop te doen omdat dit de rendertijd aanzienlijk verkort.

Speciale elementen toegevoegen die afwijken van het standaardstramien, zoals de eindwoningen.
De eindwoningen hebben een ander raam en de zijmuur moet worden toegevoegd. Knip de raamopeningen uit de wand met het Boolean commando, te vinden onder compound objects in het Command Panel. (Let op: Boolean is niet ideaal. Je kunt er niet teveel op één element toepassen en als je twee elementen aan elkaar attached hebt werkt hij ook niet.)

Bovenaanzicht van de situatie (klik om te vergroten)

Licht instellen

Als lichtbron heb ik twee soorten gebruikt voor het beste resultaat: Een skylight en een Sunlight. De eerste staat standaard goed ingesteld, bij Sunlight moet je aangeven wat de locatie is en het tijdstip aangeven. Let op dat de lightcone over het hele object valt, anders heb je geen geprojecteerde schaduwen.
Onder het menu rendering -> advanced lighting moet je Light tracer selecteren, anders is het effect van het skylight niet zichtbaar.

De plaatsing van lichten en de camera (klik om te vergroten)

Renderen

Plaats een Target camera in de scene en geef deze weer in een viewport. Selecteer in het Command Panel het lenstype. Voor deze rendering heb ik 35 mm gebruikt.

De render door 3d Max (klik om te vergroten)

De rendering nabewerken met photoshop

De bomen en mensen zijn afkomstig van Vyonyx. Hieronder nog een aantal andere voorbeelden.

[singlepic id=89 w=250 h=180 float=][singlepic id=90 w=250 h=180 float=][singlepic id=91 w=250 h=180 float=][singlepic id=92 w=250 h=180 float=][singlepic id=102 w=250 h=180 float=]

Vragen? Stel ze door een reactie te geven!

Lees ook mijn andere artikelen over 3D ontwerpen.

Het copyright van deze afbeeldingen ligt bij KdV architectuur, mijn huidige werkgever.

Info

Dit artikel is op geschreven door in de categorie architectuur.

het op Twitter
Deel op Facebook

12 reacties op “Architectuur rendering met 3ds Max

  1. Ad schreef op :

    Frank, dat heb je goed gedaan.
    Het ziet er heel natuurlijk uit.

  2. abocad schreef op :

    Hoi Frank,

    Leuke uitleg over 3D max gebruik. Maar is het niet erg veel werk op deze manier. Je bouwkundige tekening bouw je opnieuw in 3D op (of zie ik dat verkeerd?). Heb je bijvoorbeeld wel eens gekeken naar Art-Lantis in combinatie met Arkey-ASD Zo werken wij al jaren en daarbij worden de modellen zowel technisch 2D al 3D geheel in Arkey opgezet en het renderwerk wordt met Art-Lantis gedaan. Ik verwijs maar even naar http://www.arknet2.nl/viewforum.php?f=35 Voor het kunnen inzien van de afbeeldingen moet je wel even registreren op de site.

  3. Beste Klaas Jan,

    Dat is inderdaad een nadeel van deze methode. Het is ook mogelijk om een 3D model te exporteren uit Arkey en deze op te werken in Max, maar uit de praktijk blijkt dat dat niet zo goed werkt.

    De reden dat veel architectenbureaus 3ds Max gebruiken is dat met Max de mooiste resultaten te bereiken zijn. Artlantis renderingen zijn ook heel mooi, maar Max ic.m. met Maxwel, Mental Ray of V-Ray geeft de betere resultaten als Artlantis. Daar moet ik wel bij vermelden dat het maken van mooie plaatjes erg veel oefening van tevoren vergt. Ik kan me zo voorstellen dat Artlantis iets makkelijker is.

    Kijk en vergelijk: De Artlantis site met renders en Een interview met een bureau wat gebruik maakt van 3ds Max.

    In het kort komt het op het volgende neer: met Max zijn fotorealistische renderingen te maken, en bij Artlantis heb ik daarvan nog geen voorbeelden gezien.

  4. Mark Aarts schreef op :

    Hallo Frank,

    Mooi tekenwerk, ik ben een oude klasgenoot van jou en heb toevallig een half jaar stage gelopen bij KdV. Ik ben van plan om een 3d-model te maken van 2 woningblokken tot nu toe heb ik geen ervaring met 3d-tekenen, na jou verhaal ben ik van plan om ook 3ds max te gaan gebruiken. Heb je misschien nog tips voor het eigenmaken van de software? Maakt het trouwens iets uit in welke versie je 2d model is getekent?

  5. Beste Mark, als je nog geen ervaring hebt met 3D tekenen kan het best even duren voordat je 3ds Max onder de knie hebt. Ik ben er nu 7 maanden bijna dagelijks mee aan het tekenen, en kan nu zeggen dat ik het aardig kan. Als je snel resultaat wilt zien, kun je beter een model in Sketchup tekenen.

    Ik heb mezelf het programma aangeleerd met behulp van training video’s. Je kunt jezelf ook Max aanleren door tutorials op internet te volgen, een boek over Max te lezen, etc. Zelf vind ik video’s het meest fijn (en snel) leren.

    Je vraag over versie van 2D model snap ik niet helemaal. Max kan DWG en DXF bestanden importeren, welke Autocad versie het is maakt daarbij weinig uit. (Ik zou wel met een nieuwere versie van Max werken, in Max 5 komt het wel eens voor dat een bestand niet geïmporteerd kan worden.)

  6. Mark Aarts schreef op :

    Hallo Frank,

    Aan sketch up heb ik ook zitten denken, maar vind het resultaat lang niet zo mooi als met 3d max. In beide programma’s ben ik niet thuis dus zal me hoe dan ook in iets moeten verdiepen en dat wil ik dan ook meteen goed doen. Aangezien ik al redelijk wat ervaring heb met autocad verwacht ik dat het opzich wel haalbaar is.

    Ik wil mijn tekening in Max 9 uit gaan werken dus dan zou het importeren geen probleem moeten zijn als ik het goed begrijp. Ik ben erg benieuwd wat het resultaat wordt, volgende week ga ik ermee beginnen met behulp van de trainings video’s. Bedankt voor het advies

  7. Hoi,
    Is dit met de scanline renderer gedaan of met Mentalray?
    Groeten Peter

  8. Beste Peter,

    Deze afbeelding heb ik inmiddels al weer een half jaar geleden met de Scanline renderer gemaakt. ik werkte destijds met 3ds Max 5, en daar is Mental ray niet voor beschikbaar. Tegenwoordig maak ik al mn werk met 3ds Max 2010 en dus met Mental Ray.

  9. Micha Dhont schreef op :

    Beste,
    Ik heb 7 jaar als technisch tekenaar gewerkt met Autocad architecture (het vroegere ADT) nu ben ik 3 jaar gestopt als tekenaar en begint het toch al een tijdje terug te kriebelen. Ik zou nu graag voor mijn plezier mijn prive woning uitteken en deze renderen. Ik vraag mij juist af met welke programma ik best werk. Ik heb altijd gedacht dat 3ds max het beste was. Maar ik lees zoveel verschillende meningen dat ik het niet meer weet. Start ik met revit of mss toch architecture? (daar heb ik dan wel al ervaring mee) en dan verder renderen? Vroeger deden wij dat met Viz render

  10. Hallo Micha,

    Er zijn inderdaad zoveel verschillende 2 en 3D programmas nu dat je door de bomen het bos enz. enz.

    Ik werk met 3ds Max en Vray, omdat die programmas zoveel gebruikt worden en dus vrijwel iedereen met een formaat werkt dat je hierbij kunt gebruiken.

    Voor het renderen blijft Vray een van de absolute toppers, en één van de voordelen is dat er gewoon heel goede oefeningen op het net zijn zodat je het met tijd en discipline goed zelf kunt leren. Enkelen voorbeelden kunt u zien als u op mijn naam googelt.
    Groeten.

  11. Ps,

    3D Studio Max heeft tegenwoordig Mentalray ingebouwd, ook een hele goede renderer, misschien iets moeilijker dan Vray, maar ook met iets minder oefenmateriaal op het net.

  12. Beste Micha,

    Autocad architecture wordt volgens mij door Autodesk uitgefaseerd, omdat daar Revit voor in de plaats is gekomen.

    Zoals Peter zegt, is 3ds Max + mental ray of Vray het meest gebruikte programma. Als je goedkoper uit wilt zijn kun je beginnen met Sketchup + Vray.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *