De toekomst van architectuur visualisatie

Een aantal scenario’s over de techniek die architecten gaat helpen met ontwerpen.

3D printen

De techniek staat momenteel in kinderschoenen, maar ik denk dat dit een hoge vlucht kan gaan nemen. Het is nogal een verandering in het ontwerpproces, als je op ieder moment een 3D print kunt maken van het ontwerp. Een digitale render of filmpje geeft maar een beperkt inzicht in de ruimtelijke werking. Met een 3D maquette kunnen we het zelf zien. Bovendien is het niet handig om met een groep een digitaal model te bespreken. Een maquette is door iedereen vrij te bestuderen.

De goedkoopste 3D printer kost op het moment van schrijven ongeveer 15 000 euro. Daarbovenop komt de prijs van het materiaal waarmee de maquette gemaakt wordt. Nog niet erg goedkoop dus, maar dat zal veranderen als de techniek voortschrijd en de vrije-marktwerking intreedt.

Software interface

Ik durf rustig te stellen dat de interface van veel computerprogramma’s niet erg gebruiksvriendelijk zijn. Dit is extra op gaan vallen sinds Apple de wereld verrast met heeft intuïtieve interfaces (denk aan de Iphone). Op een gegeven moment kunnen 2D en 3D tekenprogramma’s niet meer innoveren in teken- of renderkwaliteit, het onderscheid zal dan gezocht worden in gebruiksvriendelijkheid. Google Sketchup is een stap in de goede richting, maar er is nog een lange weg te gaan. Denk bijvoorbeeld aan integratie van aanraak technologie in alle computerbeeldschermen waardoor we een programma met onze handen kunnen aansturen i.p.v. de muis.

Hier lees je over de interface veranderingen die Autodesk de komende jaren in 3ds Max wil doorvoeren.

Game technologie

Een logische vervolg van 2D stills en animatie lijkt mij een architectuur-game-level waar de gebruiker zelf doorheen kan lopen. Met de huidige techniek is het mogelijk, maar de investeringskosten zijn hoog. Het is voor een architectenbureau duur om een game te laten maken van een gebouw. Een game is niet iets wat één persoon even doet, daar is een team voor nodig.
Daarnaast moet een spel ook leuk zijn om te spelen. Het plakken van een 3D model in een game engine voegt niet zo heel veel toe als je alleen rondjes kunt lopen. Dan kijk ik liever naar een maquette.

Het gebouwmodel moet dus interactief zijn. Laat klanten als in The Sims het eigen interieur inrichten. Of laat spelers met een Paintball geweer door het gebouwmodel heen lopen en al schietend de wanden kleur geven.

Epic Games, bekend van de Unreal Tournament serie heeft onlangs versie 3 van haar Unreal Engine vrijgegeven. Dit pakket heet UDK (Unreal Development Kit).
UDK is een programma waarmee je zelf games kunt maken. Dankzij de nieuwste game technieken die hier gebruikt worden ziet dat er nog goed uit ook. Je kunt het hier downloaden. Het is gratis voor persoonlijk gebruik, ga je er geld mee verdienen dan mag je een licentie kopen.

3D scan

Google heeft ons talloze satellietfoto’s gegeven met Google Earth, een volgende stap is om heel de wereld in 3D te visualiseren. Dat mag wat ambitieus klinken maar er zijn al bedrijven die ermee bezig zijn. Op kleine schaal is het al gelukt om een wijk te scannen. Zie bijvoorbeeld deze 3D map.

Google Earth heeft een aantal steden in 3D, met gebouwen die door de gebruikers zelf getekend zijn. Dit is een leuk begin, maar nog niet erg bruikbaar voor architecten. De 3D modellen in Google Earth zijn niet erg gedetailleerd om het programma op alle computers draaibaar te houden.

Augmented reality

Zou het niet geweldig zijn als je op locatie het gebouw kunt ontwerpen? Zet een VR-bril op, ga naar de locatie van het te bouwen gebouw en ontwerp door met handbewegingen aan te geven waar jij de massa’s wilt hebben.

 

Het is al mogelijk om met de Iphone een nieuwe laag over de werkelijkheid te leggen, bijvoorbeeld met de App Layar. Op het scherm van de telefoon wordt middels de ingebouwde camera de omgeving weergegeven, Layar plaats daar een laag overheen. Zo kun je nu bijvoorbeeld virtueel door de nieuwe markthal van MVRDV in Rotterdam heen lopen. Het gebouw wordt pas in 2014 opgeleverd, maar dankzij Layar kunnen mensen nu al de ruimtelijke werking van het gebouw ervaren.

Welke technieken gaan architecten volgens jou gebruiken in de toekomst?

Info

Dit artikel is op geschreven door in de categorie architectuur.

het op Twitter
Deel op Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *