Verkeersleidingspost ProRail: van eerste schets tot oplevering

NVLU-prorail-utrecht

De verkeersleidingspost van ProRail bij Utrecht Centraal. Foto: Christian Richters.

Als je met de trein reist heb je hem misschien al zien staan: aan de noordkant van Utrecht Centraal staat de nieuwe verkeerleidingspost van ProRail. Een markant gebouw met een gevel van cortenstalen lamellen. Op mijn werk bij dJGA was ik van begin tot eind bij dit project betrokken. Het is een toonbeeld van wat je allemaal met een 3D BIM model kunt doen.

In deze verkeersleidingspost wordt straks het treinverkeer in de regio Utrecht en bij station Utrecht Centraal geregeld. Het hart van het gebouw is de seinzaal van ongeveer 1000 m². Daar wordt 24 uur per dag het treinverkeer in de gaten gehouden.

“De seinzaal is een grote open ruimte van waaruit alle medewerkers rondom zicht hebben op het spoor en de omgeving. Onder de seinzaal wordt ten behoeve van de ICT een technische laag gerealiseerd waardoor een optimale flexibiliteit in gebruik wordt bereikt. Op deze manier kan er in de seinzaal worden doorgewerkt, ook wanneer onderhoud en aanpassingen plaatsvinden.”

Op zaterdag 16 maart was er een open dag voor familie en vrienden. Mij viel op toen ik het project bezocht dat het eigenlijk meer machine dan gebouw is. Ik kreeg het idee dat bijna de helft van de ruimte gereserveerd was voor installaties, stroomvoorziening en andere apparatuur. Alles is dubbel uitgevoerd (voorzien van een backup) voor het geval er iets misgaat. En ook het terrein zelf is zwaar beveiligd.

Concept

Bij ons op het bureau vinden we het wel bijzonder dat het gebouw behoorlijk hetzelfde is gebleven als het ontwerp wat we voor de acquisitie maakten. Dit zijn de beelden die ik vier jaar geleden voor de prijsvraag maakte:

conceptrenders prorail verkeersleidingspost

BIM model

De verkeersleidingspost is als BIM model in Revit uitgetekend. DJGA deed de architectuur en de constructie, Arcadis de installaties. Dat kan behoorlijk ingewikkelde modellen opleveren, zoals je kunt zien op onderstaande beelden.

prorail bim revit

nvlu-prorail-BIM-02

3D print

Van dat model hebben we ook een 3D print laten maken. Ik heb het Revit model in 3ds Max opgeschoond, dat wil zeggen al het interieur eruit gehaald. Vervolgens heb ik het in een aantal bestandsformaten naar het 3D printbedrijf gestuurd, en die zorgen er op hun beurt voor dat elk element een minimale dikte heeft zodat het ook door de printer gemaakt kan worden.

NVLU Maquettefoto

Infographic

Voor ProRail hebben we een infographic gemaakt die het gebouw uitlegt. Je kunt hem hier online bekijken: Infographic nieuwe verkeersleidingspost Utrecht. Ik heb twee renderingen gemaakt, één met en één zonder gevel zodat je een kijkje ‘achter de schermen’ kunt nemen.

Het is ook gaaf om te zien hoe goed het 3D BIM model overeenkomt met de werkelijkheid. Hier heb ik een foto en een rendering over elkaar heen gelegd:

Tot slot kun je met deze ‘slider’ techniek ook een dag/nacht beeld maken, die kun je hier bekijken.

360 graden panorama

Van de seinzaal, de belangrijkste ruimte in het gebouw, heb ik een 360 graden panorama gemaakt. In 3ds Max heb je diverse manieren om een panorama te renderen. In dit geval maakte ik zes vierkante beelden en die worden vervolgens online met een plugin samengevoegd tot een model waarin je kunt rondkijken.

Klik op het beeld om naar de panorama te gaan.

Klik op het beeld om naar de panorama te gaan.

Bekijk meer foto’s van het gebouw op dJGA.nl. Al het gebruikte beeldmateriaal is © dJGA en ProRail.

Info

Dit artikel is op geschreven door in de categorie architectuur, visualisatie.

het op Twitter
Deel op Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *