Digitale sneeuw met 3ds Max

Voor mijn werk bij dJGA heb ik het psychiatrisch ziekenhuis ‘Rijnveste’ in Leiden gevisualiseerd. Ik vertel hier hoe ik dat deed.

Veel ontwerpen worden tegenwoordig vanaf het prille begin opgezet in een 3D BIM model. Omdat dit project nog niet in Revit getekend was heb ik eerst het gebouw in 3D gemodelleerd met 3ds Max. Dit doe ik op basis van de 2D tekeningen die al gemaakt zijn.

3ds Max

Het model in aanbouw, DWG tekeningen als onderlegger

Compositie

Als het gebouwmodel klaar is maak stel ik een aantal camerastandpunten voor aan de opdrachtgever. Ik render deze in het wit, zodat er niet gefocust wordt op de materialen. Dat is in dit stadium nog niet de bedoeling. Voor deze zijgevel waren er drie opties, die je hieronder kunt zien.

mental ray render

Drie verschillende camerastandpunten

Belichting

Ik heb ervoor gekozen om het gebouw in de schemering te laten zien. Diffuus schemerlicht, binnen zijn de lampen al aan. Door het translucente glas op de bovenste drie verdiepingen lijkt het alsof het gebouw opgloeit. Een warm welkom in een koude winteravond.
Hieronder een mockup van wat het uiteindelijke effect zou moeten zijn. Om dit te bereiken maak ik twee renders: één daglicht situatie en één met alleen de lampen binnen aan, welke ik combineer in Photoshop. Het is ook mogelijk om beide in één render te doen, maar op deze manier heb ik meer controle over het eindresultaat.

mental ray render

Het concept voor het eindresultaat

Sneeuw

Het maken van sneeuw was de grootste uitdaging van deze opdracht. Sneeuw op straat gaat nog wel, maar op boomtakken etc. wordt toch echt lastig. Ik probeerde het eerst volgens deze tutorial met Particle flow, maar die geeft alleen resultaat bij kleine bomen. Als een boom groter wordt dan 3 meter kan de computer het aantal sneeuwdeeltjes niet meer aan.
Het Duitse bedrijfje Zwischendrin heeft SnowFlow, een sneeuw plugin voor 3ds Max ontwikkeld. Deze heb ik aangeschaft, hiermee is het maken van sneeuw een fluitje van een cent… tenminste, als je de instellingen goed hebt staan, anders crashed Max telkens.
Van alle bomen, gras, struiken en andere gedetailleerde objecten heb ik een zogenaamde proxy gemaakt. Hiermee plaats je in de scene een referentie naar het werkelijke object, wat ergens op je harde schijf staat. Hiermee voorkom je dat je computer vastloopt op een zware scene. Maak je veel gebuik van vegetatie dan is dit zelfs de enige methode waarmee je kunt werken, bij alles boven de 5 miljoen polygonen begint de gemiddelde computer te haperen. De tuinscene die je onderaan deze blogpost vind kan rustig uit 100 miljoen polygonen bestaan, maar omdat alle zware opjecten in een proxy zitten is dit geen enkel probleem.

Snowflow plugin voor 3ds max

Een boom met sneeuw

Snowflow plugin voor 3ds max

Dit is het uiteindelijke model in 3ds Max

Renderen

Het model wordt gerenderd met mental ray, de instellingen staan allemaal op standaard. Alleen de final gather en de sampling quality instellingen zijn iets hoger gezet. Mensen denken vaak dat de kwaliteit van een render afhangt van het beheersen van allerlei ingewikkelde instellingen, maar dat is niet het geval. Het is veel belangrijker dat je materialen van hoge kwaliteit zijn, en dat je weet hoe je de afbeelding na moet bewerken in Photoshop.
Ik zorg er altijd voor dat mijn renders een klein beetje onderbelicht zijn. Dit is in Photoshop heel makkelijk aan te passen naar een goed belichte afbeelding. Andersom is dit niet het geval: een overbelichte render verliest veel details die je achteraf niet meer terug krijgt.

mental ray render

De render zoals hij uit mental ray komt

mental ray render

En de nacht render waar ik hem mee combineer

mental ray render

Het eindresultaat

Software: 3ds Max 2010, mental ray, Photoshop
Plugins: Greeble, Advanced Painter, SnowFlow
Rendertijd: 4 uur
Resolutie: 5000 x 3090 pixels (Gulden snede verhouding van 1:1,618)

Tuin Rijnveste, Leiden

Voor hetzelfde project heb ik ook een afbeelding van de binnentuin gemaakt

Rijnveste binnentuin

En de binnentuin nog een keer, maar dan van bovenaf

Meer weten over architectuurvisualisatie? Lees mijn ebook!

Info

Dit artikel is op 24 november 2010 geschreven door Frank van Leersum in de categorie visualisatie.

het op Twitter
Deel op Facebook

8 reacties op “Digitale sneeuw met 3ds Max

  1. CC schreef op :

    Wow, supermooi gedaan!
    Ook leuk om het verhaal achter zulke plaatjes te horen. Dit is toch eigenlijk wel een vorm van kunst…

  2. Victor schreef op :

    Mooie renderingen! Leuk dat je laat zien hoe je ze opgezet hebt, kan ik nog van leren :) Mag ik vragen hoe je aan die bomen en planten komt (op de laatste afbeeldingen). Download je die ergens??

  3. Victor schreef op :

    Ja voor mooie dingen moet je natuurlijk weer betalen.. Maar wordt het model niet heel erg zwaar van die bomen? Als je ze er later in fotoshopt, krijg je ze dan minder mooi?

  4. Het model wordt inderdaad heel erg zwaar met die bomen, de enige manier om het voor elkaar te krijgen is met de in het artikel genoemde proxy’s.

    Gephotoshopte bomen zouden in dit geval niet voldoen, omdat dan de camerahoek, belichting en schaduw niet klopt. Als de bomen wat verder weg staan, ziet dit met photoshop er vaak wel goed uit.

  5. Victor schreef op :

    Frank, bedankt voor de info. Hier kan ik wat mee!

  6. Hoe ze het vroeger deden was gewoon vanaf de bovenkant alle zichtbare vlakken selecteren en die lichtjes extruden en dan een turbosmooth eroverheen ;)

  7. Ja precies, zo heb ik sommige stukken ook gemaakt, maar met die sneeuw plugin werd het toch iets realistischer. En op de bomen werkt niet echt met die methode…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>