Onze eerste stappen met de HTC Vive

VR teaser collage small2016 wordt het jaar van de Virtual Reality (VR) genoemd en dat komt vooral door de twee VR brillen die uitgekomen zijn: de: Oculus Rift en de HTC Vive. Over de eerste schreef ik al dat we ermee konden rondlopen in een virtueel model. Alhoewel, dat rondlopen moet je niet te letterlijk nemen: je zit achter een computer met de bril op je hoofd.

Lopen doe je door een toetsenbord of controller te gebruiken als besturing. Met de HTC Vive, die we bij dJGA aangeschaft hebben, komt daar verandering in. Daarmee kun je fysiek rondlopen in een ruimte van 4,5 bij 4,5 meter.

htc-vive

Technologiewebsite Tweakers schreef in hun recensie van de HTC Vive dat de beleving daarmee een stuk gaver is dan de Oculus Rift. Vooral ook omdat je twee controllers in je hand hebt waarmee je dingen kunt oppakken, krijg je echt het idee in een virtuele wereld te zijn. Het enige nadeel van VR op dit moment is dat je er een erg snelle computer voor nodig hebt, en dat de hardware nog niet echt ‘plug and play’ is; even snel een nieuw gebouwontwerp op locatie demonstreren aan een opdrachtgever is er nog niet bij. Daar is de klassieke rendering of een 360 graden panorama momenteel meer geschikt voor.

Bij dJGA gebruiken we Unreal Engine om projecten geschikt te maken voor de Vive. Samen met Quinten Algra heb ikĀ een systeem bedacht om daarmee virtueel rond te kunnen lopen door onze architectuur. Naast de diverse projecten die we nu in VR kunnen bekijken zijn we ook aan het onderzoeken hoe we bijvoorbeeld een opdrachtgever feedback kunnen laten geven als hij of zij de bril op heeft. Dan kan virtual reality ook als ontwerpmiddel ingezet worden en is het meer dan alleen een indrukwekkende visualisatie.

Info

Dit artikel is op geschreven door in de categorie visualisatie.

het op Twitter
Deel op Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *