Renderen met 3ds Max en iray

3ds Max en iray rendering

Dubai Hospital, een ontwerp van DHA, gerenderd met 3ds Max en iray

Sinds een aantal jaar hou ik me intensief bezig met architectuur visualisatie. Ik begon daarmee bij architectenbureau KDV in Eindhoven waar ik mijn afstudeeronderzoek over dat onderwerp deed. Vervolgens ging ik bij dJGA in Rotterdam werken waar ik verantwoordelijk ben voor alle 3D visualisaties van acquisities en lopende projecten die daar de deur uitgaan. In de tussentijd studeerde ik af als architect en hielp ik een aantal afstudeerders met het maken van de beelden voor hun afstudeerpresentatie.

Deze blog gaat over hoe ik die beelden maak met 3ds Max en iray. De techniek van het renderen en de daarvoor benodigde hardware. Dankzij vooruitgang daarvan is een behoorlijke snelheidswinst te behalen. In mijn beginjaren kon ik rustig een week bezig zijn met een beeld. Momenteel zijn er weken dat ik twee beelden (of meer) per dag produceer.

Wat is iray?

iray is een gratis rendering plugin die bij 3ds Max wordt meegeleverd. Het gebruikt de brute kracht van een videokaart om fotorealistische beelden te genereren. Dit in tegenstelling tot oudere ‘broers’ als mental ray en Vray die vooral gebruik maken van de processor en allerlei trucs uithalen om fotorealisme na te bootsen. Door deze ‘trucs’ zijn traditionele renderengines sneller en efficiënter in het berekenen van beelden, maar ook vele malen complexer voor de gebruiker.

iray wordt gemaakt door nVidia, fabrikant van videokaarten, en werkt dus ook alleen goed in combinatie met hardware van dat merk. De snelheid is afhankelijk van de hoeveelheid CUDA kernen je tot je beschikking hebt. Eén van de snelste videokaarten van dit moment, de Titan X, heeft 3072 CUDA cores.

Mental ray en iray

iray render instellingenToen ik zes jaar geleden begon met het ontdekken van de verschillende rendertechnieken was mental ray al een standaard onderdeel van 3ds Max. Je kon (en kunt) er mooie resultaten mee behalen, maar het grote nadeel was altijd de grote hoeveelheid instellingen die je onder de knie moest hebben voordat je er een mooi beeld mee kon produceren. Toen dus een aantal jaar geleden iray geïntroduceerd werd was ik daar enthousiast over, want daarbij hoef je in feite slechts één instelling aan te passen: de tijd die je het beeld wilt laten renderen.

Toch ben ik daar niet gelijk mee aan de slag gegaan, want de benodigde hardware was toen nog niet betaalbaar. Inmiddels is dat wel het geval en haal je voor een paar honderd euro een videokaart in huis waarmee je zeer snel beelden kunt produceren. Sinds ik een nVidia GTX 580 videokaart heb kan ik een exterieurbeeld maken in een kwartier en interieurbeelden in een half tot drie uur, afhankelijk van de complexiteit van het model. Dit is bij een gemiddelde resolutie van 3000 pixels breedte.

De techniek is ook uitstekend schaalbaar: elke videokaart die je toevoegt aan het systeem maakt het renderen bijna dubbel zo snel (om precies te zijn: de schaalfactor van een extra kaart is 1,86). Naast de PC op mijn werk met de GTX 580 heb ik dus ook een tweede computer die voorzien is van twee GTX 770 kaarten, zodat ik op de ene computer kan werken en de andere kan laten renderen.
Het enige nadeel is dat als ik beide laat renderen collega’s beginnen te klagen over de warme luchtstroom de onder mijn bureau uit komt…

Direct resultaat

Naast snelheid heeft iray ook als groot voordeel op CPU based rendersoftware (zoals mental ray en V-Ray) dat je onmiddellijk kunt zien of het eindresultaat goed is, of dat er nog wat bijgeschaafd moet worden. Het beeld begint heel korrelig, en naarmate je hem langer laat lopen wordt het steeds fijner, totdat je op een gegeven moment helemaal geen ruis meer ziet. De stappen om bij zo’n ruisloze rendering te komen worden iterations genoemd. Voor een exterieur render heb je ongeveer 1000 iterations nodig en voor een interieurbeeld 5000.

Als een project erg onder tijdsdruk staat kan het dan ook nog wel eens handig zijn om een rendering voortijdig te annuleren en genoegen te nemen met een beeld wat iets meer ruis vertoond, maar tenminste wel erg snel klaar is. Op onderstaand beeld kun je in drie stappen zien hoe dat renderen van een beeld eruit ziet.

iray-iterations

Een iray rendering in drie stappen

Depth of Field

Eén van de cadeaus die je bij iray erbij krijgt is de Depth of Field, oftewel scherptediepte, die je gelijk mee kunt laten renderen. Zonder dat dit extra tijd kost. Daarmee kun je een mooi fotografisch effect bereiken, bijvoorbeeld als je het gebruikt bij vogelvlucht-beelden, waarmee je dan een maquette effect kunt nabootsen.

depth of field met iray

Depth of field met iray

Toekomst

Afgelopen maand heeft nVidia, de maker van iray, de plannen voor de toekomst gepresenteerd. In de 2015 versie van iray, die binnenkort uitkomt, zit onder andere ondersteuning voor instances. Dat betekent dat je een object meerdere malen in een 3D model terug kunt laten komen zonder dat dit een belasting voor het geheugen van de videokaart is. Dat dit nog niet mogelijk was, was één van de grootste nadelen voor het gebruik van iray tot nu toe.

Ook stelden ze dat deze nieuwe versie van iray op de nieuwere generaties videokaarten (Kepler en Maxwell) 2x zo snel zal renderen. iray komt beschikbaar als render plugin voor Rhino, Bunkzpeed, DAZ studio, Catia en Autodesk Revit. Voor 3ds Max en Maya is het al beschikbaar.

Ik denk dat we binnen afzienbare tijd er naartoe gaan dat je realtime in een fotorealistisch model kunt rondlopen. Dat is nu al mogelijk met een nVidia VCA, maar daar betaal je 50 000 dollar voor. Een andere bijzonder interessante ontwikkeling op dit gebied is de opkomst van game engines voor architectuur visualisatie. En daarin is het vooral de Unreal Engine die indruk maakt. Op youtube staan inmiddels tal van filmpjes over ruimtes die daarmee gemaakt zijn, en op de blog UE4Arch kun je een model van een woning downloaden waar je doorheen kunt lopen, en dat ziet er behoorlijk ‘echt’ uit.

Visualisaties met 3ds Max en iray

Tot slot hier nog een selectie van beelden die ik de afgelopen tijd met iray gemaakt heb. Alle beelden zijn © dJGA.

Als je vragen of opmerkingen hebt, laat het dan gerust weten in de reacties hieronder! Als je zelf een project hebt waar je een visualisatie van zou willen laten maken, dan kan dat via mijn werkgever dJGA. Neem daarvoor contact met me op.

Info

Dit artikel is op geschreven door in de categorie visualisatie.

het op Twitter
Deel op Facebook

3 reacties op “Renderen met 3ds Max en iray

  1. Ricardo Smits schreef op :

    Handig artikel! Jammer dat ik een AMD kaart pas gekocht heb. Is het beter om dan VRAY te gebruiken?

  2. Beste Ricardo,

    je zou denk ik zelf moeten testen of V-Ray RT werkt met een ATI/AMD kaart. Ik heb even wat gegoogled en kom wisselende reacties tegen. In principe zou het moeten werken, maar nVidia kaarten hebben wel de voorkeur.

    V-Ray (zonder RT) kun je sowieso gebruiken, want dat maakt alleen gebruik van je processor.

  3. tv meubel steigerhout schreef op :

    Super leuke blog erg leuk om te lezen allemaal!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *