Virtueel door een gebouw lopen met de Oculus Rift

Misschien heb je de uitzending bij De Wereld Draait Door een tijdje geleden ook wel gezien: Matthijs van Nieuwkerk die ondersteboven is van een Virtual Reality bril. Architecten gaan deze techniek ook inzetten om hun gebouwontwerp te presenteren.

frank-van-leersum-oculus-rift

De auteur test een model met de Oculus Rift

De Oculus Rift is een Virtual Reality bril: elk oog krijgt een eigen beeld voorgeschoteld zodat je daadwerkelijk 3D kunt zien. De consumentenversie is nog niet te koop, die verschijnt begin 2016. Wel is er al een tijdje een Development Kit op de markt, die in feite als een soort demo fungeert voor het model wat straks uitkomt.

Dat Virual Reality (VR) hot is, blijkt wel uit het feit dat er op de afgelopen Dutch Design Week in Eindhoven een hele expositie aan gewijd was. Meest indrukwekkend vond ik het virtuele model van een Japanse tempel waarin je ook fysiek kon rondlopen. Dit 3D model was gemaakt door Perceptive Minds, een bedrijf wat zich in VR specialiseert. De wanden van de ruimte die je hieronder op de foto ziet, vormden ook de wanden van het 3D model wat je in de bril zag. Omdat ze de sensor van een Xbox Kinect gebruikten kon je je vrij bewegen door de hele ruimte, en zelfs op de grond tussen de bloemetjes in de virtuele tuin gaan zitten.

Het model van de Japanse tuin op de Dutch Design Week 2015

Het model van de Japanse tuin op de Dutch Design Week 2015

Ook op mijn werk bij dJGA zijn we sinds een half jaar aan het experimenteren met deze bril. Hoe dat werkt? Je sluit de bril zelf aan als een extra beeldscherm op de computer. Daarnaast heb je een sensor die de beweging van je hoofd registreert, deze plaats je op de monitor. Vervolgens start je een virtueel model op, zet je de bril op je hoofd, drukt op Alt + Enter, en viola! je kunt in de ruimte 360 graden rondkijken. Met behulp van toetsenbord of controller kun je vervolgens zelf ook rondlopen, net als in een computerspel.

frank-van-leersum-oculus-rift-02

De Oculus Rift in gebruik bij de presentatie aan een opdrachtgever

Unreal Engine

Hoewel het technisch gezien vrij eenvoudig is om een VR bril aan te sluiten, heb je dus wel zo’n 3D model van je ontwerp nodig. Vaak wordt dat uitgetekend in Revit, Archicad, SketchUp of een ander 3D tekenprogramma, maar die zijn nog niet klaar voor de Oculus Rift.
En daar komen de game engines als Unreal Engine en Unity in beeld. Dit is een programma wat normaliter gebruikt wordt om computerspellen mee te maken, maar omdat de grafische kwaliteit daarvan de afgelopen jaren enorm is toegenomen, worden ze tegenwoordig ook gebruikt voor architectuurvisualisatie. Bekijk bijvoorbeeld deze video’s eens voor een indruk.

Ik maak zelf gebruik van Unreal Engine en daar zin ondersteuning voor diverse VR brillen al ingebouwd, zodat je er eigenlijk geen omkijken naar hebt. (Overigens schrijf ik binnenkort in een artikel over hoe je met Unreal architectuurfilms kunt maken.) Vooralsnog staat VR nog in de kinderschoenen, omdat de brillen nog niet perfect zijn en het erg veel van je computer vraagt. Een VR model bekijken met de Oculus Rift is tot wel zeven keer zwaarder voor je computer dan een regulier beeldscherm, en de systeemeisen liegen er dan ook niet om.
Daarnaast merk ik bij iedereen die de bril bij me komt uittesten dat je al na een paar minuten misselijk wordt. Ik weet nog niet precies waar dat mee te maken heeft: of de verversingssnelheid van het scherm in de bril is te langzaam, of je evenwichtsorgaan kan er niet tegen dat je stil blijft zitten terwijl je ogen zien dat je beweegt. Toch heb ik ook al demonstraties van anderen gezien waarbij de misselijkheid achterwege bleef. Als de kinderziektes eenmaal zijn opgelost kan VR echt gaan doorbreken bij het grote publiek.

Epic Games, de maker van Unreal Engine, heeft een vierdelige videoserie over VR gemaakt, je kunt de eerste aflevering hier bekijken:

Info

Dit artikel is op geschreven door in de categorie virtual reality, visualisatie.

het op Twitter
Deel op Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *