Recensie: Goods

Good_Cover_3D-lrHet eerste wat opvalt als je het boek ‘Goods: Interior Products from Sketch to Use‘ opent is het grafische ontwerp. Krachtig blauw straalt je vanaf de pagina’s tegemoet: dit is een boek wat met zorg is vormgegeven.

Goods presenteert 59 interieurproducten die zijn onderverdeeld in de categorieën sanitair, deuren, vloeren, keuken, verlichting, stoelen, ‘space in space’, opslag en tafels. Hoewel er dus niet heel veel producten in dit lijvige boekwerk van 500 pagina’s zijn opgenomen, is de documentatie per product wel grondig. Je leest achtergrondinformatie over de ontwerper, hoe het product ontstaan is en wat de kenmerkende eigenschappen zijn. Wat vooral interessant is om te zien zijn de foto’s van projecten waar het product is toegepast: dat geeft een beter beeld van de toepassingsmogelijkheden dan alleen een kale foto. Ook gaaf is dat schetsen van de ontwerpers zelf toegevoegd zijn zodat je kunt zien hoe het ontwerp tot stand is gekomen.

De selectie is er één van instant-klassiekers. Bijvoorbeeld de Tip Ton stoel van Vitra, de SitTable van UNStudio en de Rei lampenserie van Kreon. Stuk voor stuk fantastisch ontworpen producten, maar je betaald er (in het geval van de laatste twee) ook de hoofdprijs voor. Ik denk dat het voor het evenwicht wel mooi was geweest als er wat producten in hadden gestaan voor interieur opgaven met een kleiner budget. Ik besef wel dat dit een dilemma is, want bij goedkopere producten zal er überhaupt minder geld beschikbaar zijn om het product goed door te ontwikkelen.

Ik vond het een plezier om de verschillende achtergrondverhalen te lezen, ze zijn goed geschreven. Bij dit soort overzichtswerken komt het nog wel eens voor dat teksten van de fabrikanten rechtstreeks gekopieerd wordt, maar dat is hier gelukkig niet het geval. Bij uitgever Frame kon men denk ik ook putten aan de vele productomschrijvingen die men voor het gelijknamige tijdschrift heeft gemaakt.

Al met al vind ik het een fantastisch boek wat iedere interieurarchitect in huis zou moeten hebben. Ik vraag me wel af of het de 60 euro waard is die men er voor vraagt. Op zichzelf gezien is het boek dat, maar het is natuurlijk ook mooie reclame voor de producten die erin staan. Ik zou denken dat de fabrikanten dan ook dit boek zouden kunnen sponsoren. Maargoed, dat is een kleinigheid op een erg compleet interieur-inspiratie werk.

Spread1 Spread2 Spread4 Spread5 Spread7 Spread8 Spread9