Recensie Showdown

Deze recensie is ook verschenen in De Civitate, een tweemaandelijks tijdschrift van de Civitas Studiosorum in Fundamento Reformato

Showdown - Ted DekkerDe schrijver van het boek wat ik hier uitgebreid met u wil behandelen is Ted Dekker. Hij is een Amerikaanse schrijver die zich heeft gespecialiseerd in het schrijven van Christelijke supernatural thrillers.

Elk van zijn boeken is niet alleen een leuk verhaal wat goed wegleest, maar bevat daarnaast diepere thema’s als Goed vs. Kwaad en Jezus’ zelfopoffering.
Ingrediënten als een spannend verhaal, een stevige dosis fantasie, en een duidelijke christelijke boodschap geven tezamen een roman die zich kan meten met schrijvers als Randy Alcorn en Frank Peretti. Er zijn een aantal boeken van deze schrijver in het Nederlands vertaald. Het boek dat ik hier zal bespreken (nog) niet, dus mocht u het willen aanschaffen, dan kan dit vooralsnog alleen in het Engels.

Het verhaal van Showdown is gesitueerd in het plaatsje Paradise, Colorado, in de Verenigde Staten. Zoals Adam en Eva in het paradijs voor de zonde kozen, kiezen kinderen in dit boek voor het kwaad, wat dan ook in het dorpje komt. Straks meer hierover.

Ik zal nu de rode draad van het verhaal proberen te beschrijven. Paradise is een heel gewoon plaatsje in de rotsachtige omgeving van de staat Colorado. Op een dag arriveert er een vreemdeling, genaamd Marsuvees Black, die helemaal in het zwart gekleed gaat. Hij gebruikt geweld tegen de inwoners, en claimt dat hij een priester is die hoop en liefde komt verkondigen. Het verhaal wordt verteld door de ogen van een jongetje, Johhny Drake. Hij merkt op dat sinds Black is gearriveerd de mensen zich anders zijn gaan gedragen. Ze worden sneller boos op elkaar en worden heel agressief.

Een paar kilometer verderop, in de bergen, staat een klooster. Dit klooster wordt geleid door Proffessor David Abraham, en hier vindt een geheim onderzoek naar goed en kwaad plaats wat gesponsord wordt door de Amerikaanse universiteit Harvard. Het onderzoek vindt plaats in de vorm van een school, waar kinderen leren te schrijven. Er zijn een aantal regels, en één daarvan is dat ze niet de door de deur mogen die zich in de kelder bevind. De regels betreffende het schrijven zijn:

1. Write to discover
2. There is no greater discovery than love
3. All love comes from the Creator
4. Write what you will

Het verhaal in het klooster volgen we door de ogen van het jongetje Billy. Hij overtreed de regels, en gaat de kelder in door de deur. Daar komt hij Black tegen die hem verteld dat hij in de boeken, die daar zijn, moet schrijven. De leraren komen erachter dat Billy samen met een paar klasgenootjes in de tunnels onder het klooster is geweest. Er komt een debat tussen degenen die niet de tunnel in zijn geweest, en degenen die dat wel hebben gedaan. Billy vecht hierin de derde regel aan: All love comes from the Creator. Hiermee zou je kunnen zeggen dat het onderzoek is afgelopen, omdat de kinderen gefaald hebben. Ze zijn in zonde gevallen. We zijn hier pas op de helft van het verhaal. Wat er verder gaat gebeuren mag u zelf lezen.
Waarom wil ik u dit boek aanraden? Showdown is goed geschreven, en is een echte page turner. Het boek laat prachtig de bijbelse geschiedenis zien in een moderne setting.

De meerwaarde van het boek is, dat er naast de gewone verhaallijnen ook verwijzingen zijn naar andere boeken die Ted Dekker geschreven heeft. Zo krijgt zijn oeuvre de uitstraling van één groot verhaal waarbij een boek slechts een deel is van het grotere plaatje. De spreuk ‘Het geheel is meer dan de som der delen’ gaat hier dan ook zeker op.
Heeft het boek mijn leven veranderd? Dat niet, maar naast de bijbel zou ik geen boek kunnen aanwijzen wat dat wel doet. Showdown is een mooi verhaal, maar er zijn ook enkele kritiekpuntjes. Zo gebruikt de schrijver aan het begin van het boek een nogal expliciete beschrijving van geweld om aan te tonen dat Marsuvees Black door en door slecht is, en dat had van mij wel minder gemogen. Ook kan het zo zijn, dat als u een niet zo levendige fantasie hebt, en dus met beide benen op de grond staat, het boek u niet zal aanspreken omdat sommige scènes niet echt realistisch zijn.

De website van de schrijver is www.teddekker.com. Ik raad u aan, voordat u aan dit boek begint eerst de boeken Zwart, Rood en Wit (die overigens wel in het Nederlands vertaald zijn) te lezen, dan begrijpt u het verhaal van Showdown beter.