MIR en het denken vanuit het Waarom

Why How What diagramHeb je de TED talk van Simon Sinek wel eens gezien? In deze inmiddels klassiek geworden presentatie legt hij uit dat je eerst na moet denken over het ‘Waarom’ voordat je verdergaat en je bezig houdt met het ‘Hoe’ en het ‘Wat’. Dus een stap terug doen en eerst bedenken waarom jij iets wilt maken, wat je geloof is wat je daartoe drijft. In het diagram hiernaast wordt dat ook wel genoemd ‘denken van binnen naar buiten’.

Het bekendste voorbeeld van deze manier van denken is Apple. Zij vertellen je eerst waar ze in geloven, voordat ze met een mooi product komen. Door met anderen te delen waarom je iets doet, bind je mensen aan je, en creëer je loyaliteit. Je trekt mensen aan die op dezelfde manier denken als jij en voor een bedrijf is het heel waardevol om zulke loyale klanten te hebben. Eigenlijk heeft Apple geen klanten, maar fans.

Toen ik me dit realiseerde, ging ik ook voorbeelden van dit denken in de architectuur zien.

HAPTIC-NIA-TurkishBath-Mir

The MIR way

MIR is een visualisatie studio uit Noorwegen die ik al eerder een keer genoemd heb in mijn top 10 van beste internationale visualisatie bureaus. Ik bekijk hun website met prachtige beelden regelmatig om inspiratie op te doen voor mijn werk. Ik maak zelf ook renderingen, maar kan voorlopig nog niet tippen aan de kwaliteit van de beelden die zij maken.

Toen ik onlangs hun filosofie eens las viel me op dat zij ook communiceren vanuit het Waarom. Ze zeggen:

„We aim to produce images that are outside the “3d architectural visualization” category.”

Our focus is on creating a unique overall feeling in the image, instead of forcefully instructing the viewer in what to think and feel about the project.

A Mir image gives space for an individual experience.”

Even verder maken ze dat nog wat duidelijker:

„Images that over instruct the viewer what to think and feel about the project can be unappetizing. We keep things natural and palatable by questioning the use of any symbolic markers such as “Kids with Balloons” or “Trendy Shopping Girls”.”

Utopia-Lundagatan-EarlyBirds-Mir

Een goed voorbeeld wat hun filosofie onderstreept vind ik dit beeld van een woningbouwproject waarin een aantal vuilnismannen op de vroege ochtend de kliko’s aan het ophalen zijn. Dat zijn inderdaad geen ‘trendy shopping girls’ maar voorbeelden uit het alledaagse leven waarmee je een beeld ingezogen wordt.

Bekijk al het werk van MIR op hun site. Of lees het interview bij Ronen Bekerman.

Info

Dit artikel is op geschreven door in de categorie opinie.

het op Twitter
Deel op Facebook

Eén reactie op MIR en het denken vanuit het Waarom

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *