Architectuur en games (I)

Architectuur beïnvloed ons leven meer dan we denken. Ook in de games die we misschien dagelijks spelen lopen of bewegen we ons langs talloze architectonische vormen. In veel games, met name de wat meer realistisch ogende, is de omgeving een afspiegeling van de werkelijkheid.

In dit artikel zal ik een introductie geven op dit onderwerp waar nog maar weinig over geschreven en gepraat wordt op de architectuur opleidingen. Dit omdat gamen nog maar een relatief korte tijd bestaat. De huidige generatie architecten (40 jaar en ouder) is nog opgegroeid zonder computer games en zal dus minder geneigd zijn om met deze industrie samen te werken. Heeft samenwerken zin? Jawel, en om de volgende redenen:

  • Het scheelt level designers een hoop tijd als ze digitale modellen van bestaande gebouwen direct kunnen importeren in hun levels.
  • Hierdoor stijgt het realisme van de architectuur in games omdat er over een gebouw of omgeving goed is nagedacht.
  • Een architect vergroot zijn naamsbekendheid door voor een game te ontwerpen, want hij bereikt hiermee een nieuw publiek.
  • Games zitten, net als films en kunst, vol met inspiratie materiaal war architecten uit kunnen putten.
  • Game engines bieden architecten (en opdrachtgevers) de mogelijkheid door de gebouwde omgeving heen te lopen.

half life 2half life 2Dezelfde scene in Half Life 2, rendering en wireframe.

Net nu ik zelf aan het nadenken ben over de relatie tussen architectuur en video games komt BLDG blog met een interview met Daniel Dociu, een concept artist die onder meer aan de games Guild Wars, SSX, Need for Speed, Fifa en Crimson Skies heeft gewerkt. Het lezen waard!

Daniel Dociu RooftopsDaniel Dociu – Rooftops

Overeenkomsten tussen real life architectuur en game architectuur:
  • In de virtuele- en in de realiteit worden gebouwen ontworpen.
  • Gebouw en omgeving wordt gemaakt voor de mens, de speler. De menselijke maat is aanwezig en definitie van architectuur is in beide hetzelfde.
  • Architectuur heeft in de meeste gevallen een achtergrondfunctie. Slechts in speciale gevallen zal de architectuur de aandacht trekken.
En de verschillen:
  • Architectuur in games is virtueel, en dus goedkoper, makkelijker en minder tijdrovend als in de werkelijkheid.
  • In games ben je niet gebonden aan natuurwetten, en kun je dus letterlijk luchtkastelen bouwen.
  • Een gebouw op een scherm is vele malen minder indrukwekkend als in de werkelijkheid

Final Fantasy XII concept artFinal Fantasy XII concept art

Aanvullingen of commentaar is welkom.

Info

Dit artikel is op geschreven door in de categorie architectuur.

het op Twitter
Deel op Facebook

Eén reactie op Architectuur en games (I)

  1. Bedankt voor het delen van zo’n goede post. Zeker de moeite waard om te lezen. Ga zo door met het goede werk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *