Auto museum architectuur

De Duitse stad Stuttgart is een walhalla voor de autoliefhebber. In ieder geval als je van Duitse auto’s houdt.

Het Porsche museum

Mercedes en Porsche zijn beiden ooit begonnen in deze stad. De beide merken bestaan inmiddels zo lang dat er twee musea zijn waar de geschiedenis van de merken te zien is. Het zijn twee opmerkelijke musea, vooral door de uiteenlopende ontwerpkeuzes. Ik geef hier een overzicht van de verschillen. Daaronder kun je mijn foto’s van de twee musea bekijken. Voor meer foto’s kun je kijken op het architectuur forum: Het Porsche museum en het Mercedes Benz museum. De architect van het Porsche museum is Delugan Meissl en het Mercedes Benz museum is ontworpen door UN studio.

De verschillen

  • Staal en beton. De constructie van het Porsche museum is in staal uitgevoerd. Het schijnt zo te zijn dat er evenveel staal in het museum is verwerkt als in de Eiffeltoren. Het is een opgetilde massa die rust op drie grote kolommen.
    Het Mercedes Benz museum haalt zijn kracht uit beton. Niet zo maar beton, zoals we inmiddels van UN studio gewend zijn komen er allerlei ingewikkelde vormen in het gebouw terug.
  • Beide musea beweren dat het achterliggende concept ‘snelheid’ is, maar kiezen een radicaal andere vorm om dat weer te geven. Ik denk dat beide ideeën erg geslaagd zijn. Ik zou Porsche omschrijven als imponerend en Mercedes Benz als krachtig.
  • Relatie binnen – buiten. Bij het Porsche museum is deze relatie ver te zoeken. Het Mercedes Benz museum daarentegen heeft door de vele ramen en kleur overgangen in het gebouw duidelijk rekening gehouden met de omgeving.
  • Relatie tot het automerk. De vormen van het Mercedes Benz museum hebben een duidelijke relatie met de auto’s die het concern ontwerpt. De ronde vormen en lijnen lijken zo overgenomen te zijn van de auto’s. Ook de kleur van de gevel past uitstekend bij de zakelijke uitstraling van Mercedes Benz.
    Bij Porsche heeft men een andere aanpak gekozen. Hoewel bijna alle Porsches bestaan uit ronde vormen is de architectuur van het museum één en al hoekigheid. Ik denk dat het de architecten van het laatstgenoemde museum meer ging om het maken van een spectaculaire vorm dan het creëren van een relatie met het automerk.
  • Routing. Een dubbele helix is de structuur waar je doorheen loopt in het Mercedes Benz museum. Je wordt met een futuristische lift naar de top gevoerd en van daaruit daal je af, via het looppad over de dubbele helix, naar de begane grond.
    Bij het Porsche museum is de routing hetzelfde, in een soort paperclip vorm loop je door het gebouw heen. Verschil is dat je bij Porsche omhoog loopt en bij Mercedes Benz omlaag.
  • Ruimtegebruik. De gids die ons een rondleiding gaf in het Mercedes Benz museum zei dat het gebouw door zijn vorm geen enkele ongebruikte ruimte heeft. Het Porsche museum daarentegen heeft erg veel ongebruikte ruimte doordat de complete tweede verdieping ‘lucht’ is.

Ik denk dat het Mercedes Benz museum het best geslaagd is. Het Porsche museum is erg indrukwekkend aan de buitenkant, maar qua architectuur is het een vrij oppervlakkig gebouw. Je hebt een mooie vorm, een daarbij horende ingewikkelde constructie en een mooie egale witte afwerking aan de binnenzijde. Dat is het dan.

UN studio heeft met het Mercedes Benz museum een gebouw neergezet wat een veel diepere gelaagdheid kent. Als je bij het Porsche museum alles gezien hebt, blijft het Mercedes Benz museum verbazing wekken om de architectonische vondsten.

Het Porsche museum is een blikvanger. Het is ronduit spectaculair als je onder de enorme overkraging staat en een grote massa boven je hooft hebt zweven, zonder dat er een kolom te zien is.

Wat vind jij van deze musea?

Vooraanzicht, het gebouw ligt langs een doorgaande weg

Vooraanzicht, het gebouw ligt langs een doorgaande weg

De overkraging is...

De overkraging is...

... enorm

... enorm

Het Mercedes Benz museum

Info

Dit artikel is op geschreven door in de categorie architectuur.

het op Twitter
Deel op Facebook

3 reacties op “Auto museum architectuur

  1. Ad schreef op :

    Mooie foto’s Frank.
    Prachtige gebouwen zijn het.
    Ook functioneel ?
    Is het nodig om zoiets neer te zetten ?
    Waarom zijn Duitse auto’s toch zo duur ?
    Ik heb 3 weken geleden een suzuki-spash gekocht.
    Die worden o.a. in Hongarije gemaakt.
    Veel meer waar voor zijn geld.
    Ik denk dat de fabriek daar er minder spectaculair uitziet.

  2. tja, als ontwerper kijk ik toch liever tegen een mooie auto aan. (Smaken kunnen uiteraard verschillen) En mooi kost meestal veel geld.

    Ik vind beide musea erg functioneel, zij het ieder op een eigen manier.

  3. Beste Ida,Als abonnee van de niuiwsbreef word je elke week op de hoogte gebracht van de cadeaus van de week.Wanneer je dagelijks de homepage bezoekt en onder in de balk klikt op delicious. deelt uit krijg je automatisch het cadeau van de dag (ongeacht de datum die bij het artikel staat). Je doet dus helemaal niets fout! We gaan komende weken nog veel weggeven dus volop kans.Veel succes en excuses voor de verwarring, redactie delicious.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *