Ondertussen op de Wilhelminapier

de WilhelminapierHet stuk grond wat het meest in de aandacht staat in Rotterdam is de Wilhelminapier. Vier torens staan er al, in de komende jaren komen er nog vijf bij.

Ik hoorde een economieleraar onlangs vertellen dat er in Nederland financieel gezien geen enkele reden is om hoger dan zes lagen te bouwen. Ik stel me zo voor dat de betrokken projectontwikkelaars op deze zes hectare grond er een behoorlijk belang bij hebben dat de pier een succes wordt.

In de Montevideo toren zijn niet alle appartementen verhuurd en ook in de net opgeleverde New Orleans wil het nog niet echt stormlopen. Als ik van en naar mijn werk fiets is een groot deel van de toren donker, of hangen er tijdelijk gekleurde lampen op het balkon om het voller te laten lijken. Komende zaterdag is er een open dag. Eigen zwembad, fitnessruimte en een mooi uitzicht voor gemiddeld 1500 euro per maand.

wilhelminapier

De Wilhelminapier

De Rotterdam

Even verderop wordt koortsachtig gebouwd aan De Rotterdam. De onderste parkeerverdiepingen zijn bijna klaar, langzaam begint het boven de grond uit te komen. Het eindresultaat is een kolossale toren, ontworpen door OMA.
Bijna elke wolkenkrabber op de pier is vernoemd naar een wereldstad, zo ook deze: naar zijn thuishaven. Het project heeft zo’n tien jaar geleden stil gelegen maar dankzij de crisis kwam er geld beschikbaar; nu hoopt men in 2014 klaar te zijn.

De Rotterdam wordt met 160 000 vierkante meter het grootste gebouw van Nederland. Ongeveer de heft van die ruimte wordt gebruikt voor kantoren, waarvan de gemeente Rotterdam het grootste deel zal huren. Ik neem aan dat de gemeentelijke diensten dan zullen vertrekken van hun huidige locatie aan het Marconiplein. Die nieuwbouw van kantoren komt de leegstand niet ten goede.

Mens en auto

Er wordt wel eens geklaagd dat de pier op straatniveau zo lelijk is, maar ik vind dat wel meevallen. Het is plezierig lunchwandelen in het gebied rond Hotel New York, Montevideo en New Orleans. Ik vind het knap dat de architecten bij het maken van zo’n groot gebouw erin zijn geslaagd om de begane grond een menselijke schaal mee te geven. Vaak zie je bij hoge torens dat het straatniveau toch niet echt aangenaam is.

Er staat erg veel blik op straat, maar dat zal geleidelijk aan minder worden als de pier volgebouwd wordt. Wel ben ik benieuwd hoe men het parkeerprobleem gaat oplossen, want het staat nu al tjokvol met auto’s. De bewoners van naburige wijken wordt geen parkeervergunning op straat verleend zodat bezoekers van de pier daar hun auto kunnen parkeren. Eerstgenoemden moeten dan uitwijken naar een duurdere parkeergarage.

De pier en ik

Bijna dagelijks kom ik op de pier voor mijn werk, ik ben van de plek gaan houden. Vooral de diversiteit in functies maakt de pier een interessant gebied. Wonen, werken, een theater, een filmhuis, diverse goede restaurants en een weids uitzicht over de Maas maakt de Wilhelminapier voor mij het mooiste stukje Rotterdam. En dat wordt alleen maar mooier als de overige torens gebouwd worden. Wat vind jij van de Wilhelminapier?

wilhelminapier

Het uitzicht vanaf New Orleans

Het zwembad in New Orleans

Een tijdelijke slurf voor de cruiseschepen

Er liggen vaak grote schepen, zoals deze sleepboot

Info

Dit artikel is op geschreven door in de categorie architectuur.

het op Twitter
Deel op Facebook

5 reacties op “Ondertussen op de Wilhelminapier

  1. Mark schreef op :

    Beste Frank,

    Om even op jouw vraag in te gaan. De pier wordt, moet ik toegeven, een prachtstuk binnen de moderne Nederlandse architectuur. Ik snap alleen het beleid van Rotterdam op dit gebied niet goed. Uit de projecten waar ik mee bezig ben geweest bleek continu dat er een kloof tussen noord en zuid Rotterdam is. Ergens vind ik deze pier de beiden gebieden niet echt met elkaar lijmen. Het karakter van de woningbouw voor hoge inkomens in combinatie met veel kantoren is ook niet representatief voor de stad en zal eerder nog een gebied vormen. Los daarvan ben ik van mening dat wat nu wordt geïnvesteerd in deze pier beter in de binnenstad gestoken kan worden. De lijnmarkt is, ondanks haar onmiskenbare kwaliteiten, in combinatie met haar omliggende wijken achterop geraakt en dit hele gebied wordt vanuit allerlei kanten ingesloten door prestigeprojecten. Een verhoogde dichtheid in de binnenstad en een upgrade van de openbare ruimte is denk ik geen overbodige luxe.

    Deel jij jouw mening hierin? Of is deze investering toch een waardevolle bijdrage?

  2. Bedankt voor je reactie Mark. Ik woon, werk en studeer op zuid, dus ik ben lichtelijk bevooroordeeld in mijn mening over de stad ­čśë

    Het centrum vind ik een beetje een rommeltje van allerlei verschillende gebouwen bij elkaar, terwijl men er op de Kop van Zuid in is geslaagd om die losse gebouwen toch een soort samenhang mee te geven.

    Ik ben bang dat de reden vooral met geld te maken heeft. Het centrum van Rotterdam is ontwikkeld in een tijd waarin er minder geld beschikbaar was, en er vanuit de overheid de druk lag om bepaalde aantallen woningen, kantoren, etc te bouwen. Dan let je minder op kwaliteit.
    Kijk maar naar wat nu de probleemwijken zijn. Die zijn 40 jaar geleden zonder veel nadenken uit de grond gestampt om plaats te bieden aan de massa die gehuisvest moesten worden.

    Maargoed, ik dwaal een beetje af. Ik denk dat het goed is als de gemeente het centrum tot haar kerntaak ziet. Maar het is makkelijker om een kaal gebied (wilhelminapier) tot iets moois te maken dan een achterstandsgebied op te knappen. En ook rendabeler denk ik.

  3. Gaaf, net een soort mini-Manhattan. Ben blij dat Nederland ook eindelijk eens echt de lucht in gaat!

  4. Edwin schreef op :

    Het wordt inderdaad steeds mooier die Kop van Zuid. Wat ik alleen jammer vind is dat de woontorens New Orleans en Montevideo niet aan de Maaskant zijn gebouwd. Het uitzicht vanuit deze twee appartementencomplexen had voor de bewoners dan een stuk mooier kunnen zijn. Weet iemand waarvoor dit zo is gedaan?

    • Van de torens die aan de Maaskant komen heeft voor zover ik weet alleen De Rotterdam appartementen, de andere zijn kantoortorens.

      Er lijkt inderdaad een stedenbouwkundige visie achter te zitten om de mensen te laten werken aan de Maaskant en te wonen aan de Rijnhavenkant. Maar als je op zo’n hoogte woont maakt het volgens mij minder uit aan welke kant van de pier je woont… Dan is de positionering van je appartement in de toren toch belangrijker? Over de andere bebouwing kijk je toch wel heen/tussendoor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *