Korte boekbesprekingen I

Kort uiteengezet waarom u dit vijftal boeken moet lezen of beter links kunt laten liggen

Cicero – De ideale redenaar

Een klassieker van de Romeinse redenaar Marcus Tullius Cicero. Net als Plato zet hij in dialoogvorm de theorie over de retorica uiteen. Hoewel het werk van Aristoteles over de retorica informatiever is leest het werk van Cicero beter weg en staat vol met citaten van tijdgenoten van de auteur. Vooral het hoofdstuk over het gebruik van humor in een rede is zeer de moeite waard, al gaan veel grapjes aan ons voorbij omdat dit boek meer dan 2000 jaar oud is.

Ted Dekker – Adam

Met zijn nieuwste titel levert Ted Dekker weer een thriller van formaat. Hij heeft het boek voorzien van een klemmende sfeer, maar het einde is toch wat voorspelbaar als eenmaal de oorzaak bekend is. Het gaat over een seriemoordenaar die vrouwen mishandeld en vermoord. Om deze moordenaar te stoppen begeeft de FBI inspecteur Daniel Clark zich op het randje van de dood. Opvallend schrijverskunstwerk doordat er een fictieve artikelenserie uit een tijdschrift door het boek heen verweven is. Door deze ‘objectieve’ bron en de gebeurtenissen die de karakters zelf meemaken kom je stukje bij beetje te weten wat de drijfveren zijn van deze illustere seriemoordenaar.

Machiavelli – De Heerser

De 16e eeuwse schrijver Nicolo Machiavelli zet in dit boek uiteen hoe de ideale heerser zich zou moeten gedragen. Hij neemt hiervoor enkele tijdgenoten als voorbeeld en laat de lezer leren van de fouten die zij hebben gemaakt. Het is een uitgave van de prachtige Perpetua serie van de uitgeverij Athenaeum-Polak & Van Gennep. Doordat de vertaler, Frans van Dooren, in een uitgebreide inleiding ingaat op de omstandigheden in het Italië van die tijd is het boek goed te volgen.

Erasmus – Lof der Zotheid

Hoewel dit boek oorspronkelijk alleen voor een select vriendengroepje bedoeld was is het uitgegeven en hebben velen het gelezen. Hoe het zover heeft kunnen komen is mij een raadsel want het boek is niets waard in mijn ogen. Disederius Erasmus beschrijft de rol die de ‘dwaasheid’ heeft gespeeld, en waarom zij verkieslijker is boven wijsheid en kennis. Dit had leuk uitgewerkt kunnen zijn als het boek grappig is, maar helaas, meer dan enkele glimlachen zal het boek niet voortbrengen. Als je lof der zotheid wilt zien kun je beter een willekeurig roddelblad lezen.

Roger Scruton – A Political Philosophy : Arguments for Conservatism

In dit boek van de hand van de Britse conservatieve filosoof Roger Scruton zijn een achttal van zijn essay’s verzameld. Hij pleit onder andere ervoor om naties te behouden en Europa niet te laten verworden tot één grote staat waar (in positieve zin) nationalistische uitingen geen rol meer spelen. Ook schrijft hij over de rechten van het dier, religie en verlichting, en de zin van het kwaad. Dit alles vanuit een conservatieve visie. Als je het met Scruton eens bent is dit een geweldig boek, maar als je jezelf als links en progressief duidt zul je je tenen krommen als Scruton de in de afgelopen eeuw verworven vrijheden onderuit schoffelt.