De kleur van muziek

Een interview met Gwen Vanhee, een 32-jarige webdesigner uit België.  De kunst die je hieronder ziet heeft hij met de computer geprogrammeerd.

Gwen heeft een achtergrond in de architectuur en de muziek, met interesse in fotografie, design, beats en generatieve kunst. Zijn grootste inspiratiebronnen zijn het werk van artiesten als Erik Natzke, Karsten Schmidt, Aaron Koblin, Marius Watz, Pedro Mari, Holger Lippmann en Leander Herzog.

Hoe ben je er toe gekomen om deze kunstwerken te maken?

“Ik was eigenlijk op zoek naar een leuke manier om kennis op te doen en bij te blijven met wat er vandaag allemaal mogelijk is. Tijd nemen om bij te leren is op de werkvloer niet altijd mogelijk, dus besloot ik ’s avonds wat te experimenteren met code. Ik had toen nog geen idee dat er zoiets bestond als ‘generative art’. Persoonlijk zie ik mijn werk niet als kunst maar meer als een verslag van mijn grafische experimenten.”

Zijn de kleurencombinaties eigen inzicht, of haal je ergens inspiratie vandaan?

“Kleurgebruik hangt eigenlijk samen met de manier waarop een werk tot stand komt. Net als bij het schilderen wordt alles met de hand getekend, met het verschil dat ik zelf mijn ‘penselen’ programmeer. Het resultaat van een penseelstreek is afhankelijk van snelheid, rotatie, geluidsfrequenties, en andere willekeurige parameters.

Ook het gebruik van kleuren wordt op deze manier benaderd. Bij het opstellen van een kleurenpallet vertrek ik vaak bij HDR-fotografie. Dit wordt dan al of niet aangevuld met een aantal steunkleuren. Welke kleur waar terecht komt is wederom afhankelijk van positie, frequentie, etc.”

Welke computerprogramma’s gebruik je om deze kunst te maken?

“Ik werk hoofdzakelijk met Flash, het programmeren gebeurt in Actionscript. Video’s worden beeld per beeld gegenereerd en daarna samengevoegd met Premiere. Processing en vvvv (softwarepakketten) lijken me heel interessant en zijn een stuk indrukwekkender, maar voorlopig kan ik nog even verder met wat ik ken.

Jouw kunst is erg abstract. Zit er ook een diepere boodschap achter?

Niet echt, het gaat me meer om het verkennen van het medium, de abstracte vorm is het resultaat ervan. Heel af en toe wordt het iets figuratiever, alhoewel dit nooit het vooropgestelde plan is. Meestal laat ik me leiden door het moment zelf (gevoel, kleur, geluid, …). Wat ik wel leuk vind is dat verschillende mensen verschillende dingen zien in een werk.”

Nagenoeg alle werken zijn verkrijgbaar als glicée print. Dit houdt in dat zowel het papier (280gr.) en de gebruikte inkten behandeld zijn zodat ze lang meegaan (75 à 100 jaar). De grootte van de prints kun je vinden in zijn beschrijving op Flickr. Prijzen zijn op aanvraag. Meer info? Mail naar gwen@revoid.be

Links

www.revoid.be
www.vimeo.com/revoid
www.facebook.com/revoid

Info

Dit artikel is op geschreven door in de categorie webdesign.

het op Twitter
Deel op Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *