De WordPress, Strato en MySQL soap

Omdat mijn vorige webhoster het afgelopen jaar een paar keer eruit lag ben ik gaan kijken naar een nieuw bedrijf om mijn website bij onder te brengen. Na wat onderzoek verricht te hebben leek Strato me wel een goede keuze. Die hebben een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Een WordPress weblog bestaat grof gezegd uit twee onderdelen: een database (MySQL) met alle gegevens, berichten, pagina’s en instellingen; en een ftp account bij je webhoster waar je alle overige bestanden opslaat. Als je gaat verhuizen moet je beide meenemen naar de nieuwe webhoster.

De oneindige lus

Ik heb beide dus bij mijn oude webhoster gebackupt en geupload naar de nieuwe. Alles zou moeten werken als de werkelijke domeinnaam verhuizing plaats zou vinden. Dat was helaas niet het geval. Een WordPress installatie bij Strato geeft een conflict in de domein doorverwijzing. In WordPress kun je kiezen of je de URL met of zonder ‘www’ wilt weergeven. Zoals je hierboven kunt zien heb ik ervoor gekozen om de ‘www’ niet weer geven. Strato doet dit doorverwijzen blijkbaar ook (of ze verwijzen precies de andere kant op), in ieder geval raakt je browser de kluts kwijt van al die doorverwijzingen en komt  hij in een oneindige lus terecht.

Het probleem werd opgelost door een plugin te installeren die deze functie in WordPress uitzet. Deze plugin is SEO onvriendelijk, omdat nu de kans bestaat dat er meerdere versies van mijn URL in omloop komen, en dan zal Google deze zien als aparte sites. Een noodoplossing om de website draaiende te houden.

Strato’s trage MySQL server

Vervolgens deed mijn website het, maar enorm traag. Het duurde minstens 13 seconden om een pagina te laden. De geweldige plugin Firebug voor Firefox heeft de mogelijkheid om de laadsnelheid van een pagina weer te geven. Wat bleek? De lightbox plugin gaf problemen en vertraagde de laadtijd met zeker 8 seconden. Nadat ik die plugin uit had gezet duurde het nog altijd 5 seconden voordat de pagina helemaal geladen was. Dat is veel te lang.

Hierbij moet wel vermeld worden dat de site op een glasvezel verbinding getest is; dat is de snelst mogelijke verbinding die momenteel leverbaar is. Aan mijn verbinding kon het dus niet liggen dat de site nog steeds traag was. Vervolgens heb ik een aantal stappen ondernomen om erachter te komen wat de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn:

  • Ik heb alle plugins (20) uitgezet, in theorie zou dit nog wel eens een snelheidsverschil kunnen geven. De laadtijd was nog steeds 5 seconden, dus de plugins konden weer worden ingeschakeld.
  • Op een subdomein heb ik een volledig nieuwe versie van WordPress geïnstalleerd, om te kijken of het aan mijn installatie lag. Laadtijd: 1,8 seconden. Niet dus. Het verschil in seconden zit hem in de grootte van de database.
  • Een ander subdomein met een ‘gewone’ website zonder MySQL database laadde daarentegen wel bijzonder snel.

Hieruit kon ik concluderen dat het probleem bij de MySQL server van Strato ligt. Blijkbaar heb ik het net slecht getroffen en zit ik op een langzame server. Laten we hopen dat dit een uitzondering is, anders zou het onmogelijk zijn om fatsoenlijk een WordPress weblog bij Strato te laten hosten. Een aantal afbeeldingen die mijn verhaal ondersteunen:

De geweldige klantenservice van Strato

Als je een avontuur wilt beleven moet je met de klantenservice van Strato bellen. (ze hebben ook een email klantenservice, maar die reageert pas na een week). De klantenservice van Strato is permanent onderbemand. De kortste wachttijd die ik heb meegemaakt was 5 minuten! Daarbij moet wel gezegd worden dat het een gratis nummer is, dus je kunt de telefoon gewoon aan de kant leggen en afwachten.

Het personeel heeft niet bijzonder veel verstand van zaken. Toen ik belde over de langzame website kwestie vertelde de gast bij de klantenservice mij dat ik hem iets geleerd wat. Graag gedaan, maar daar belde ik niet voor.

De een na laatste keer dat ik met ze belde werd het helemaal leuk. Na 16 minuten te hebben gewacht op een Nederlandse klantenservice kreeg ik de Engelse variant aan de lijn. Ik wou mijn contract met Strato stopzetten. Verteld de beste kerel mij dat ik dat kan doen (30 dagen niet goed geld terug regeling), maar dat het domein dan de komende 90 dagen in handen van Strato blijft! Dan zou mijn site minstens 90 dagen offline zijn! Ik gebeld met SIDN, bleek dat de grootste onzin te zijn. Ik ben houder van het domein en kan ermee doen en laten wat ik wil. Strato heeft daar niets over te zeggen.

Conclusie

Voor veel andere mensen zal Strato een geweldige webhoster zijn, voor mij werkt het niet. Als je van plan bent om een WordPress blog op te zetten op een Strato server, dan ben je gewaarschuwd. Terwijl je dit bericht leest wordt mijn website gehost door Edore, een kleine maar fijne webhoster uit Nederland waar er niet al te veel mensen op één MySQL server zitten. Je hebt er email klantenservice, waarbij de meeste email binnen vijf minuten beantwoord wordt. Er zijn weinig webhosters die ze dat na doen.

Bij welke webhoster zit jij en hoe bevalt dat?

Info

Dit artikel is op geschreven door in de categorie webdesign.

het op Twitter
Deel op Facebook

22 reacties op “De WordPress, Strato en MySQL soap

  1. Ik zit tot nu toe nog bij swifthost. Het is een gratis webhoster, maar wel met ondersteuning van MySQL en 50 MB ruimte. Inmiddels kun je 5 databases maken en is de ruimte volgens mij ook uitgebreid – maar ik heb nog een ‘oude’ gratis account waarbij je dus maar 1 database hebt. Het is een prima begin als je een eigen wordpress-blog wilt hebben (waarbij je dus ook het CSS kunt aanpassen) – maar inmiddels zit ik al op 40 mb en wordt het dus wat krapjes.
    Het bevalt overigens prima – ik heb eigenlijk nog nooit contact gehad met de klantenservice, maar ik ben tot nu toe niet tegen problemen aangelopen.

    In elk geval, vervelend dat het niet lukte bij Strato – maar mooi dat je nu iets beters hebt kunnen vinden.

  2. Frank, je verhaal herken ik. Vergelijkbaar is ook de provider WatSnel. Op zich waren de servers redelijk snel, maar de klantenservice daarentegen niet. Het vervelende was nl. dat het minstens een dag duurde voordat je reactie had. De reactie was echter zo dat je er nooit iets aan had, dus moest je weer reageren en wachten op reactie. Vrijwel altijd werd je wens/eis niet ingewilligd. De klantenservice was overigens alleen per e-mail bereikbaar (ook voor resellers).

    Het was zelfs zo erg dat men alleen maar serverbackups kon terugzetten. Je begrijpt natuurlijk dat je niet elke dag een backup van je website met database kunt maken. De bestanden kunnen uiteraard wel, maar je database kan in theorie elk moment wijzigen.

    Wat Strato betreft, kan het ook bijna niet missen. Zij bieden voor pakweg 4 – 5 EURO per jaar een hostingpakket met domeinnaam. Je moet dan ergens op inleveren. In dit geval blijkbaar de infrastructuur en de helpdesk.

  3. Beste beheerder van Tag10.nl,

    Grappig dat een webhoster die zich ‘Wat snel’ noemt juist een langzame klantenservice heeft. Op de website van Wat snel staan een aantal klanten reacties, maar die zijn redelijk eenzijdig.

    Het is inderdaad oppassen met al te goedkope hostingpakketten, een klantenservice medewerker van Strato zei letterlijk tegen mij toen ik belde dat over de trage website: “Meneer, u hebt het één na goedkoopste pakket, wat verwacht u eigenlijk?”

  4. Ik heb bij Strato mijn webomgeving draaien, nagenoeg alleen foto’s, dus geen DB koppelingen en dergelijke. Dit werkt behoorlijk snel.
    Daarnaast heb ik daar een aantal domeinen gehost, was erg goedkoop.
    Ze adverteren ook met een fotoalbumsite, maar die heb ik nooit werkend gekregen, kreeg een Duitse helpdesk persoon aan de lijn, maar die kon me ook niet helpen. Voor mij minder relevant, die omgeving had ik niet nodig.

    Al met al voor minder kritische zaken een provider met een goede prijs prestatie, of ik hier mijn business neer wil leggen is een andere zaak.

  5. Het blijkt maar weer dat je serieus op onderzoek uit moet voordat je je hostingaccoun bestelt.

    @Frank, zijn er eigenlijk wel bedrijven, die negatieve reacties van klanten op hun website melden? Volgens mij niet. Wel vreemd eigenlijk.

  6. Ikzelf heb goede ervaringen met Strato. Alles is prima geregeld en ik heb nog nooit problemen gehad (afkloppen..). Stratos is een goedkope webhostingaanbieder en biedt in mijn ogen goede klantensupport aan.

  7. @Webmaster van Goede ervaringen met Strato,

    Ben jij misschien eigenaar, aandeelhouder of ander belanghebbende? 🙂

    • @Website promotie: Bedankt voor de scherpe reactie. Als je de link naar zijn site volgt lijkt het daar inderdaad sterk op.

  8. Elize schreef op :

    Strato is een ramp. Ik heb 1,5 jaar geleden een contract getekend voor 2 jaar en heb spijt als haren op mijn hoofd. De laadtijd van mijn site is meestal 15 seconden wat betekent dat iedereen wegloopt.
    Strato komt dan met een vaag verhaal over de database, maar geven geen oplossingen.
    Het probleem ligt echt bij Strato en niet bij mij. (ik doe niets met die databases)

  9. Jacobien schreef op :

    Dank voor het advies!
    Ik host ook bij Strato en het precies dezelfde ellende. En net als bij Elize doet Strato er niets aan en komen ze enkel met vage verhalen.
    Ik ga overstappen naar je host.

  10. Beste Jacobien, na een half jaar ben ik ook vertrokken bij bovengenoemde Edore. Dat was wel een goede provider, maar ze hadden iets te veel downtime. Ik zit nu bij Xynta, en die bevalt wel erg goed. http://www.xynta.nl Het goedkoopste pakket daar begint al vanaf +- 45 euro per jaar incl. domeinnaam.

  11. Jacobien schreef op :

    Beste Frank,

    Dank voor je opmerking!
    Ik ga meteen de site van die host bekijken.

  12. bram schreef op :

    Hallo,
    Bel Strato even!
    Ze zijn niet voor niks een van de grootste aanbieders van de eu.
    Ze kunnen je database sneller maken. Dan heb je nergens meer last van!

  13. Jacobien schreef op :

    Bram,
    Bellen heeft geen zin. Het probleem ligt volgens Strato nooit bij hun.
    Ik heb ook gemaild en gebeld en ze doen niets.

  14. Beste Bram, zoals je in mijn bovenstaand verhaal kunt lezen heb ik destijds meerdere malen met Strato gebeld.

    Dat ze je database sneller kunnen maken is op zich al een slecht teken, standaard worden er blijkbaar langzame varianten aangeboden. Maargoed, je moet ook niet verwachten dat je voor een dubbeltje op de voorste rang kunt zitten.

  15. eric schreef op :

    ik heb hier de reacties gelezen ben dan vraag ik me af of strato er iets mee doet..
    stsa hier op het punt om mijn website om te gooien.
    Ik heb in een op de laptop geinstalleerde versie van WP een site in elkaar gedraait die ik wil uppen naar mijn strato account en vraag me af of ik dat via deze link moet doenhttp://www.strato-faq.nl/artikel.html?id=827.
    iemand hier ervaring mee?

  16. Hallo,

    Met verbazing lees ik alle reacties. Ik heb mijn site nu een paar jaar bij Strato staan en beveel hem zelfs bij vrienden aan. Ik heb enkele malen contact gehad met strato via telefoon, chat en mail. De responstijden waren in mijn ogen normaal (de tijden die in deze thread worden genoemd herken ik dus niet). Ook mijn SQL database werkt voortreffelijk. Ik zal eens proberen om met WordPress een site te bouwen voor een klant van ons. Ik ben nu wel alert op de wachttijden.

  17. Jeffrey schreef op :

    ik zit bij strato heb er een lvl 1 server en ben opzich wel te vreden

  18. Chris schreef op :

    Ik heb mijn contract beëindigd en krijg tot op heden nog betalingsherinneringen van Strato. Blijkbaar werkt het intern ook niet zo goed. 😉

  19. TSSmn schreef op :

    De klantenservice van Strato lijkt enigszins te zijn verbeterd maar ook mijn ervaringen met Strato zijn dat wordpress websites erg lang laden en het onderhouden er van gaat ook zeker niet feilloos of snel doordat je verbindingsinformatie moet opgeven (via ftp alles updaten en installeren)

    Ik heb alle hosting/beheer bij goedkopewebhoster.nl en dat werkt snel, duidelijk en perfect. Absoluut geen enkel klagen.

    • TSSmn schreef op :

      Antwoord vandaag van Strato op de vraag waarom wordpress zeer traag laadt en waarom verbindingsinformatie nodig is….

      Huh??

      • TSSmn schreef op :

        Sorry, de reactie….

        Of WordPress echter via FTP verbinding kan maken, zou ik u helaas niet kunnen meedelen. STRATO kan hierop geen support geven. STRATO stelt de mogelijkheden ter beschikking voor uw online presentatie, biedt echter geen diensten aan ter opbouw of optimalisatie daarvan.

        Hoewel wij steeds proberen u van dienst te zijn bij vragen die buiten onze service om gaan, kunnen wij geen advies geven bij diepgaande vragen over de opbouw van uw website, de installatie of configuratie van specifieke diensten (FTP, HTTP, PHP, MySQL, etc.).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *