3ds Max, Arkey en mental ray tips

3ds Max is een programma waar erg mooie plaatjes mee te maken zijn. Nadeel is dat het behoorlijk wat oefening vergt voordat je het programma onder de knie hebt. Deze tips helpen je daarbij.

  1. Gebruik sneltoetsen, dat bespaart je een hoop tijd. Q, W, E en R zijn respectievelijk selecteren, verplaatsen, roteren en schalen. Alt + W is het maximaliseren van het huidige venster. Met Ctrl + X verberg je alle werkbalken. Met Ctrl + C maak je een camera van de huidige view.
  2. Sla je werk regelmatig op, Max heeft de neiging nogal eens te crashen.
  3. Gebruik de materialen van MRmaterials.com. Dat zijn materialen voor Mental Ray die na registratie gratis te downloaden zijn. Bespaart je weer tijd.
  4. Als je op een 32bit systeem werkt, en je wilt renderingen op hoge resolutie maken (meer dan 3000*2000 pixels) dan is het verstandig om 3ds Max 2010 te gebruiken. Oudere versies geven een foutmelding als je zo’n grote afbeelding probeert te maken.
  5. Groepeer elementen die bij elkaar horen, dat is makkelijk als je dingen wilt kopiëren. Ook kun je dan snel Hide selection doen bij de elementen met veel polygonen, om een lage framerate te voorkomen.
  6. Gebruik het tabblad Render Elements om reflecties als zwart-witte afbeelding te exporteren. Dit is makkelijk als je in Photoshop de reflecties wilt aanpassen.


Mental Ray foutmeldingen

Het is erg frustrerend als je een scene probeert te renderen, en Mental Ray geeft telkens de foutmelding ‘cannot free memory’. Andere errors die je kunt tegenkomen zijn ‘mental ray has encountered a fatal error and the application will now shutdown’ en ‘can’t allocate XXXXX bytes’. Dit soort foutmeldingen zullen vooral voorkomen als je een 32 bit systeem hebt. Een 64 bit systeem is beter geschikt voor 3D werk.

Een aantal oplossingen die je zou kunnen proberen:

  • Zet de Scanline optie in het Renderer tabblad uit.
  • Vink Conserve Memory aan onder het Processing tabblad.
  • Loop je textures na, en kijk of je geen al te grote textures gebruikt. (meer dan 3000*3000 pixels).
  • Doe een test render met material override (ook onder het Processing tabblad) aangevinkt, dan weet je of de foutmelding aan één van je materialen ligt.
  • Zorg ervoor dat de statistieken aanstaan in je viewport, je kunt dan zien uit hoeveel polygonen je scene bestaat. Het is afhankelijk van je computer hoeveel je er maximaal aan kunt. Probeer elementen die uit erg veel polygonen (100 000+) bestaan te voorkomen.
  • Als je Final Gather gebruikt, maak dan eerst een Final Gather map aan op de helft van de grootte. Deze map wordt dan op je computer opgeslagen, standaard als temp.fgm. Als je vervolgens de afbeelding op de echte grootte wilt gaan renderen selecteer je read only. Mental Ray gebruikt dan de opgeslagen Final Gather map om de scene te renderen. Omdat de afbeelding twee keer zo groot is als de map, wordt het geëxtrapoleerd naar de goede grootte. Ik heb het niet gecontroleerd, maar volgens experts is het kwaliteitsverschil niet te zien.
    Ik gebruik deze mogelijkheid bijna altijd, het scheelt ook een hoop render tijd.
  • Als je Windows XP of ouder gebruikt is de zogenaamde 3G switch een ontzettende verbetering voor al je geheugen problemen met Max. Windows XP stelt maximaal 2 GB RAM geheugen beschikbaar aan programma’s. In de praktijk komt dat neer op 1,3 GB en dat is te weinig voor Max om goed te kunnen functioneren. Hier kun je lezen hoe je de 3G switch op jouw computer toepast. Let op: dit geld alleen voor Windows XP Professional.
  • Als het na deze tips nog niet naar behoren werkt, dan is het misschien tijd om na te gaan denken over een nieuwe computer. Tweakers.net heeft een mooi systeem samengesteld voor 3D werk. Onderdelen waar je op moet letten zijn:  Genoeg intern geheugen, ik zou voor 8 Gb gaan. Een snelle Duo Core of Quad Core processor (64 bit). Een goede videokaart is vooral handig voor het realtime bekijken van je 3D model.

Arkey export naar  3ds Max

Arkey is een bouwkundig tekenprogramma. Als je daarin een gebouw in 3D hebt opgezet kun je deze exporteren naar DWG. Dit bestand kun je vervolgens importeren in Max, en dan voorzien van materialen en belichting. Ik liep daarbij tegen een aantal kleine problemen aan.

Op één of andere manier wordt het in Max geïmporteerde model zwart als je het probeert te renderen. Er verschijnen allerlei zwarte vlekken op het model.  Dit is op te lossen door een Shell modifier toe te passen op alle losse elementen in het model. Dit zorgt ervoor dat alle onderdelen 1 mm dikker worden. Het renderen zou dan prima moeten werken.
Door het gebruik van de Shell modifier worden er erg veel nieuwe polygonen aangemaakt, het is dus slim om de elementen waar je de Shell op hebt losgelaten te converteren naar een Editable poly. Het aantal polygonen wordt dan met ongeveer 1/3  verminderd.

Het kan zijn dat het uit Arkey geëxporteerde model erg zwaar is en daardoor lange rendertijden kent. Dit komt omdat er in Arkey erg precies wordt getekend. Als zo’n tekening geëxporteerd wordt naar 3ds Max zal daar een hoop informatie in staan die je helemaal niet nodig hebt. Met het venster Select by name kun je elementen selecteren op het aantal Faces (polygonen). Zo kun je 3d data opsporen en verwijderen.
Vaak zul je zien dat Arkey ook allerlei dingen exporteert die je helemaal niet kunt zien aan de buitenkant, zoals isolatie en spouwlatten. Als je de overbodige elementen verwijderd krijg je een 3D model wat minder zwaar voor je computer is en daardoor sneller renderd.

Het 3D model met de zwarte vlekken

Het 3D model met de zwarte vlekken

De uiteindelijke render

De uiteindelijke render

Wat zijn jouw tips voor 3ds Max?

Info

Dit artikel is op geschreven door in de categorie opinie.

het op Twitter
Deel op Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *