Architectuur prijsvraag strategie

Hoe ga je als architectenbureau om met prijsvragen? Er zijn bureaus die bijna al hun opdrachten op deze manier binnenhalen. Denk hierbij aan de zogenaamde starchitects als Fuksas, Hadid, Koolhaas, Libeskind, Foster etc.

Er wordt veel tijd, geld en energie in de uitwerking van een concept voor de prijsvraag gestopt. Naast jouw eigen bureau doen er misschien wel tientallen andere bureaus mee. Allemaal kunnen ze een goed doordacht concept inzenden, terwijl er maar één kan winnen. Zonde van al die andere ingezonden concepten. Gaan die na een prijsvraag de prullenbak in? Nee.

Drie weken geleden was er in het nieuws dat het Nederlandse architectenbureau Mecanoo een prijsvraag voor een bibliotheek in Birmingham gewonnen had. Dit was hun ontwerp:

Mecanoo: bibliotheek in Birmingham

Ontwerp voor de bibliotheek in Birmingham

De cirkel is prominent aanwezig op de voorgevel. Het motief, gevonden op Mecanoo’s website:

“The circle is a leading theme for the library of Birmingham; the amphitheatre, the patterned metal façade, the rotundas and the layout of the elevated gardens. As the one of the simplest and most fundamental forms known to man, the circle is understood and recognised equally by someone coming from Europe, Asia, Africa, Australia or the Americas. For Mecanoo the archetypal form of the circle embodies universality and timelessness. This new building symbolizes what Birmingham is: a global city with a local heart.”

Toen las ik over de prijsvraag voor het internationale strafhof. Mecanoo deed daar ook aan mee, met de volgende inzending:

Het ontwerp van Mecanoo voor het internationale strafhof in Den Haag

Het ontwerp van Mecanoo voor het internationale strafhof in Den Haag

De overeenkomst lijkt me duidelijk. Ik had al eerder van het meervoudig gebruik van concepten gehoord, maar dit was de eerste keer dat ik het zo duidelijk tegenkwam. De cirkel verbeeldde ook in dit geval ‘oneindigheid en universaliteit’ (bron: Architectenweb magazine).

Vanuit de architect bezien is het uiteraard slim om één concept meerdere keren voor prijsvragen te gebruiken. Elke keer iets nieuws verzinnen is geen gemakkelijke opgave. Zelf zou ik ook elementen uit verloren prijsvragen hergebruiken. Maar wat als Mecanoo nu beide prijsvragen had gewonnen? Een bibliotheek en een internationale rechtbank. Ik weet niet of ‘oneindigheid en universaliteit’ genoeg zouden zijn om uit te leggen waar de overeenkomsten in de gevel vandaan kwamen.

Waarschijnlijk is dit opgelost door eerst af te wachten of de prijsvraag wel of niet gewonnen is. In het laatste geval kan dan worden besloten om het concept nog een keer toe te passen.

Ken jij voorbeelden van prijsvragen waar ideeën dubbel gebuikt worden?

Info

Dit artikel is op geschreven door in de categorie opinie.

het op Twitter
Deel op Facebook

2 reacties op “Architectuur prijsvraag strategie

  1. Niels schreef op :

    Ik denk dat het niet helemaal op die manier werkt: er worden wel degelijk gelijkaardige (of zelfs identieke) inzendingen opgemerkt voor wedstrijden, maar veel hangt af van het prijskaartje dat aan zulke ontwerpen hangt.

    Als bureau sta je immers in voor de verloning van je personeel, maar zijn de inkomsten niet gegarandeerd. Je betaalt je personeel dus gewoon door, maar de “klant” is imaginair en betaalt niet per sé, zo zou je’t kunnen voorstellen. Als je geluk hebt, dan verdien je er een mooie duit aan (+ naambekendheid), maar in het andere geval (en wellicht meer dan 90% van de keren) boek je een groot verlies. Als je als bureau een ontwerp uit de kast kan halen, en dit mits enige aanpassingen opnieuw kan inzenden, tja… dan begrijp ik het eigenlijk heel goed.

    We zien dit in Antwerpen heel goed, met het ontwerp voor het Museum aan de Stroom van Neutelings-Riedijk. Een prachtig gebouw, maar het is eerder al ingestuurd voor wedstrijden in Oost-Europa (helaas heb ik de link met foto’s eventjes niet bij de hand, maar van zodra ik’m terugvind, komt ie online). Met de winst van deze wedstrijd, zijn de kosten wellicht (deels) vergoed, en kan er bij een volgende wedstrijd een nieuw ontwerp samengesteld worden.

    Ik snap het wel, hoewel ik ook jouw kritische standpunt snap: de kwaliteitstoename in de architectuur wordt op deze manier immers niet gegarandeerd. Een heel interessante discussie, en zeker in deze crisistijd.

  2. henk schreef op :

    Ja, natuurlijk…

    Die kent iedereen!!! Casa di Musica was eerst een particuliere villa, vergroot het twintig keer en voila.

    Henk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *