De drie soorten architectenbureaus

Ik deed gisteren op school een interessant inzicht op. We hadden het over de beroepspraktijk van een architect; volgens de docenten zijn architectenbureaus op te delen in drie categorieën.

Strong delivery

Dit bureau is goed in het maken van wat de opdrachtgever vraagt. Wil die een jaren-30-stijl huis, dan teken je dat. De klant is echt koning bij deze architect. Veelal zijn dit lokaal opererende architectenbureaus waarvan de architecten lid zijn van de plaatselijke verenigingen, zodat ze opdrachten binnen kunnen halen door te netwerken. Ik denk dat het merendeel van Nederlandse architectenbureaus in deze categorie vallen.

Strong service

Een strong service bureau kenmerkt zich door een grote hoeveelheid kennis. Door deze kennis los te laten op een grote hoeveelheid parameters  – zoals locatie, duurzaamheid, kosten, bouwbesluit en uiterlijk – kom je tot een optimaal ontwerp voor de opdrachtgever. De architect zal daarbij niet klakkeloos tekenen wat de opdrachtgever vraagt, maar ook zijn eigen esthetische inbreng hebben. Deze bureaus opereren vaak op landelijk niveau en kunnen grote, complexe ontwerpopgaven aan. Inbo is een goed voorbeeld van een strong service bureau.

Strong idea

Wil je beroemd worden, dan moet je bij dit bureau gaan werken. Mecanoo, MVRDV en OMA zijn typische strong idea bureaus. De hoeveelheid geproduceerde gebouwen is niet bijzonder hoog, maar wat gemaakt wordt kenmerkt zich door het sterke concept. Van deze internationaal georiënteerde bureaus wordt verwacht dat ze het vak vernieuwen en vooruitlopen op hun tijd.

Een ontwerp gepresenteerd door een strong idea bureau zal met hand en tand verdedigd worden, de gebruiker moet het gebouw ondergaan. Net als bij mode: wie mooi wil zijn moet pijn lijden.

Strong idea bureaus domineren de architectuurmedia dankzij goed geoliede PR machines. Ik krijg soms het idee dat ze bij iedere scheet die ze laten een persbericht de wereld in sturen, waarop de media deze getrouw overnemen.

En jij?

Werk je eenmaal in één van deze categorieën dan is het bijzonder lastig om naar een ander over te stappen. Heb je eenmaal gekozen, dan is de kans groot dat je de rest van je leven in die categorie blijft werken. Het is dus van belang dat je aan het begin van je carrière kiest bij wat voor soort bureau je later wilt werken, al zullen veel architecten met de huidige crisis die luxe niet hebben.

Het is niet zo dat één van de categorieën beter is. In alle drie kun je uitblinken in je vak, maar je doet dat op een andere manier. Wil je graag veel geld verdienen, dan kun je beter niet bij een strong idea bureau gaan werken. Tegenwoordig kun je daar bijna alleen maar als stagiaire aan de slag, lange dagen maken tegen een schamel loon.

Zelf heb ik gewerkt bij een strong delivery bureau, KdV in Eindhoven. Momenteel werk ik bij het strong service bureau dJGA. In welke categorie voel jij je thuis?

Info

Dit artikel is op geschreven door in de categorie opinie.

het op Twitter
Deel op Facebook

3 reacties op “De drie soorten architectenbureaus

  1. Maaike schreef op :

    Ik deed zondag ook een nieuw inzicht op zeg; de architect zou ook wel es in de categorie dokter, ds. en notaris kunnen vallen. Strange idea niet?

  2. Marcel schreef op :

    wat me soms opvalt bij architecten is dat een selecte groep zich echt richt op wat past in het milieu van zowel de omgeving als de bewoner… (oftewel deze luistert goed naar zijn omgeving) terwijl er ook veel architecten zijn die alleen optisch een leuk resultaat willen neerzetten.

    Ik denk eigenlijk als je het in de reactie van maaike bekijkt je jezelf een architect van je eigen leven kunt benoemen. je bent immers zelf de bepaler van je keuzen in je leven.

  3. Steven schreef op :

    3 groepen kloppen grofweg wel naar, maar er zit natuurlijk nog erg veel tussenin.

    Merk zelf dat ik mezelf heel erg thuis voel ergens tussen Strong Service en Strong Idea. Je hebt een opdrachtgever nodig om het ontwerpproces te starten. Er moet een bepaalde vraag zijn om op te lossen. Verder hoeft een Strong Idea niet ver van deze wens af te staan in mijn ogen, waardoor de wens van de opdrachtgever centraal kan komen te staan en haast het concept kan worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *